Postfilter

Jezelf afschermen voor ongewenste post met het Nationaal Postregister

Het kan zo zijn dat je nog steeds reclamemateriaal in de brievenbus ontvangt, terwijl je wél gebruikt maakt van een Nee/Nee- of Nee/Ja-sticker. Hoe kan dit? In Nederland is er naast ongeadresseerde post, zoals de meeste reclamefolders en huis-aan-huis bladen, ook nog een deel geadresseerde post. Veel van deze post heeft een informatief karakter en is vaak wel gewenst (post die u verwacht van bijvoorbeeld bedrijven waar je al een relatie mee hebt), maar een ander groot deel bestaat ook uit reclame- en advertentiemateriaal. Voor veel mensen is het vaak een raadsel waarom zij deze post ontvangen. Helemaal wanneer men niet meer zeker weet of zij zich voor iets hebben aangemeld of niet. Daarbij kan dit advertentiemateriaal ook nog eens helemaal buiten het interessegebied van de geadresseerde liggen, waardoor de post vaak als extra ongewenst wordt beschouwd. Voor iedereen die graag zelf bepaalt wat er in de brievenbus belandt biedt het Postfilter van het Nationaal Postregister de oplossing. Geen, of alleen reclamemateriaal van sectoren die jij interessant vindt.

Hoe werkt het Postfilter?

Via het Postfilter van het Nationaal Postregister kun je jezelf afmelden voor al het geadresseerde reclamemateriaal van bedrijven waarmee je geen relatie hebt. Bedrijven zoals jouw telefoonmaatschappij of jouw kabelexploitant vallen hier dus buiten. In principe kan elk adres zich aanmelden voor dit Postfilter. Wanneer je jouw adres aanmeldt kun je ervoor kiezen alle    geadresseerde post in het vervolg te weren, of slechts post van bedrijven uit bepaalde sectoren. Hieronder vindt je de sectoren waarvoor je jezelf kunt aanmelden/afmelden:
  • Horoscopen
  • Kranten & Tijdschriften
  • Loterijen
  • Thuiswinkelen & Postordering
  • Telecommunicatie & Computers
  • Auto's & Toebehoren
  • Boeken & Muziek
  • Energie
  • Goede doelen (fondsenwerving)
  • Financiën (banken en verzekeringen)
Regel jouw eigen Postfilter online via het Nationaal Postregister in 4 simpele stappen, en voorkom een hoop onnodige papierverspilling en frustratie.

Handig om te weten

  • Mocht je na 5 of 6 weken nog steeds geadresseerd reclamemateriaal ontvangen van de sectoren waarvoor je jezelf met het Postfilter hebt afgemeld, dan kun je een klacht indienen bij de betreffende adverteerder. Wordt jouw klacht niet naar tevredenheid opgelost, dan kun je met jouw klacht terecht bij de Stichting Reclame Code.
  • De registratie van jouw persoonlijke Postfilter is 5 jaar geldig. Na deze periode ontvang je een email waarmee je jouw registratie gratis kunt verlengen.
  • U kunt de registratie van jouw Postfilter ook per post in werking zetten. Dit doe je door een brief te sturen naar het onderstaand adres met daarin de volgende gegevens: geslacht, voorletter(s), achternaam en volledige adres. De brief dient wel gefrankeerd te worden, anders wordt de registratie niet verwerkt.
Stichting Postfilter Postbus 666 1000 AR AMSTERDAM